BMX v “Savcu” nekoč in danes
Šport, ki je nastal na opuščenih motokros progah, postal svetovni fenomen in eno glavnih gibanj akcijskih športov, je danes tudi olimpijski šport s kar dvema disciplinama. To vse in še veliko več je BMX, ena najbolj atraktivnih in hkrati tudi razgibanih disciplin kolesarstva, ki ima svoj dom tudi v prestolnici, ta pa bo v soboto in nedeljo gostila največje BMX tekmovanje v Sloveniji.
Ljubljana je mesto športa, prav v njenem centru pa že desetletja kraljuje (resnici na ljubo je dlje časa tudi životarila) BMX proga za “originalno” disciplino tega športa – Race. Šport je nastal na zapuščenih motokros progah v Kaliforniji v 70-ih letih prejšnjega stoletja, zato pa je dirkanje že od začetka podobno motokrosu. Tekmovanja BMX Race so sprva zajela Ameriko – domovino skoraj vseh akcijskih športov – z novimi disciplinami in globalnimi zvezdniki pa je BMX osvojil celoten planet. Po bumu v osemdesetih je sicer sledilo upočasnjevanje rasti, a privlačnost tekmovanj, kot so X-Games, ter razvejanje v številne zvrsti je ohranila šport tudi v času upadanja popularnosti “nad gladino”, pravi razcvet pa je znova sledil z uvrstitvijo discipline BMX Race na program olimpijskih iger. To se je zgodilo leta 2008 v Pekingu, prihodnje leto v Tokiu pa bomo priča še prvi olimpijskem tekmovanju v disciplini BMX Freestyle. Brez slovenskih tekmovalcev … za zdaj!
Začetek v Mariboru, sledila je Ljubljana
Zgodovina “be-me-iksa” v Sloveniji seveda ni tako bleščeča, nikakor pa ni nepomembna. V Mariboru so BMX progo zgradili leta 1987, in na istem mestu je eden izmed epicentrov tega športa še danes. Ljubljana je morala počakati nekaj let in v začetku devetdesetih dobila progo na križišču Linhartove ceste in Stolpniške ulice. Navdušenci so zgradili za svoj čas odlično progo in organizirali tudi mednarodna tekmovanja, točne podatke o tistem obdobju pa je zelo težko poiskati. Verjetno se marsikaj skriva v arhivu Toneta Stojka, ki je v svoj objektiv ujel največ zgodovine BMX dirkanja v naši državi. Njegov sin Simon Stojko Falk pa je bil kar trikrat svetovni prvak (in še trikrat podprvak) v disciplini flatland. Tradicija se nadaljuje in Simon svoje znanje prinaša tudi na sina Maka, ki je med najhitrejšimi mladimi tekmovalci.
Feniks je vstal iz pepela
Ne čisto iz pepela, zagotovo pa iz prahu. Po obdobju rasti v začetku devetdesetih je zanimanje za BMX upadlo in proga ob Linhartovi je bila vedno bolj zapuščena in brez prave vizije. Bilo je več poskusov obnove, a vedno je nekako zmanjkalo prave volje. Stvari so se začele obračati leta 2006, ko je upravljanje proge prevzelo Kolesarsko društvo Rajd, in začela so se temeljita obnovitvena dela, organizacija prireditev ter postavljanje različnih programov za mlade. Šok za sceno je prišel z novico o gradnji podzemnega zadrževalnika za meteorne vode, a po dogovoru z mestom Ljubljana so nastali načrti za novo progo na istem mestu in začela se je moderna doba, proga pa je dobila ime BMX Park Ljubljana. Na progi se je obrabilo neskončno veliko lopat in grabelj, da je prišla v današnjo stanje, ko so vse bande in štartna ravnina asfaltirane, nad ciljno črto pa stojijo hidravlična štartna vrata. Vozna površina se še vedno utrjuje in ureja “na roke”, mirno pa lahko rečemo, da je urejena zgledno. Proga omogoča izvedbo tekmovanj pod okriljem Mednarodne kolesarske zveze UCI in prav to se bo prvič zgodilo to nedeljo na dirki BMX Race Ljubljana Powered by Toyo.
Mladi talenti bodo rušili rekorde
Ste vedeli, da smo nedavno dobili zmagovalca svetovnega pokala v disciplini BMX Freestyle? To je v mladinski kategoriji uspelo mlademu Jaki Remcu, ki vedno znova podira nove mejnike in nas postavlja na mednarodni zemljevid discipline. Ter da Jošt Ložar kraljuje v kategoriji otrok starosti 9 in 10 let, ter da se spogleduje z najboljšimi v evropskem pokalu? Jaka in Jošt sta le dva predstavnika nove generacije, ob njiju pa se s športom – v vseh mogočih disciplinah – resno ukvarja še na desetine mladih. Nekateri vozijo BMX izključno za zabavo, drugi imajo tekmovalne ambicije, tretji bodo dobili odlično podlago za kasnejše dirkanje z gorskimi ali cestnimi kolesi. Našli jih boste na BMX progi ob Linhartovi, v ponovno zgrajenem parku Urban Roof, skokih Kila Skute, na skate parkih po mestu in seveda številnih ulicah in ploščadih. In kdo izmed teh mladih bo morda nekoč zastopal Slovenijo tudi na olimpijskih igrah – na Japonskem še ne, morda pa že kmalu za tem.
BMX Race Ljubljana Powered by Toyo v organizaciji Kolesarskega društva Rajd bo na sporedu 15. in 16. junija. Sobotna in nedeljska dirka štejeta za regijski pokal Alpe-Adria BMX in slovenski pokal, nedeljska pa ima status UCI Class 1 in s tem močno mednarodno noto. Na dirki se bodo podelile tudi točke UCI, ki bodo štele za kvalifikacijsko lestvico za Tokio 2020. www.bmxraceljubljana.si
Avtorji fotografij: Anže Furlan, Klemen Humar, Urša Drofenik, Rene Gomolj & Grega Stopar
###
O BMX PARKU LJUBLJANA
Na mestu BMX proge iz 80-ih let prejšnjega stoletja je nastala sodobna BMX proga s profesionalnimi štartnimi vrati Pro-Gate, asfaltirano štartno ravnino in bandami, dvema linijama (pro & sport) ter rednim izvajanjem programov – kolesarska šola, tečaji, treningi in seveda prireditve. BMX Park Ljubljana je del športnega parka Savsko naselje na križišču Linhartove ceste in Stolpniške ulice. BMX Park Ljubljana upravlja Kolesarstvo društvo Rajd. #BMXParkLjubljana
O KOLESARSKEM DRUŠTVU RAJDKD Rajd iz Ljubljane je eno izmed večjih kolesarskih društev v Sloveniji in deluje na različnih tekmovalnih in rekreativnih področjih: upravljanje kolesarske infrastrukture (Bike Park Ljubljana, BMX Park Ljubljana, KoloParki v Ljubljani), delo z mladimi (kolesarska šola, športni dnevi, treningi), rekreacija (vodeni izleti in delavnice, kolesarski kampi), vodenje tekmovalnih ekip (Unior/Devinci Factory Racing, Sinter Brakes Team, Rajd Ljubljana) in prireditvami (BMX Race Ljubljana, Flat Out Days – v partnerstvu z BATT Crew, šolska prvenstva, ipd.). www.kd-rajd.si#KDRajd